tom banner

Byggare - det måste vara ett tufft jobb!

Byggare - det måste vara ett tufft jobb!

Min sjuåriga son fortsatte, medan vi körde förbi höghuset som renoverades:  tänk bara på allt man måste riva ner, bära och spika.

Någon dag senare poppar strofen upp i mitt huvud igen. Byggare – det måste vara ett tufft jobb.

Tänk vad mycket de bygger i Bibeln. Babelstorn, altaren och tempel. Starkt är också att läsa om det omfattande renoveringsarbete som man gör i Nehemja bok av hela stadsmuren efter fångenskapen i Babylon.

Det är nog ingen slump att Jesu jordiske far är snickare. Byggare är ett tufft jobb, man behöver träning för att orka bygga. För det är ju det som han gör Jesus, river ner, bär och bygger.

Bär stenarna till det nya templet som är du och jag, river ner gamla strukturer som vi likt Babelstorn byggt i våra liv. Och så börjar han bygga… 

Jesus dör inte genom halshuggning, eller hängning, eller en giftbägare, hans död är ett bygge. Två massiva träpålar sammanfogade till ett kors, spikar…

 

Vi läser i Jesaja 45: 14

Det är jag

som har uppväckt honom och alla hans vägar skall jag göra jämna.

Han skall bygga upp min stad och släppa mina fångar fria,

men inte för betalning eller mutor, säger Herren Sebaot.

 

Månadens tema är Bibelns löften och detta är ett av de löften jag håller hårt i då världen känns i skriande behov av renovering, löftet om att Jesus ska bygga upp och släppa fångar fria.

 

Så får vi bli hans lärlingar, vara med i byggarbetet.

Riva torn från Babel, bära levande stenar och bygga Guds rike.

Fortsätt läs mer
1213 Träffar

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra...

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra...

Det här är en gammal bibelkör från min uppväxt som jag ibland kommer på mig själv att gå och nynna på. Jag vill lära dig och undervisa dig. Som lärare funderar jag ofta över den frasen i relation till mina egna elever, vad är det jag vill lära mina elever, och hur ska jag göra det? Vad är god undervisning, vad är sann kunskap?

De Fem Moseböckerna kallas på hebreiska Torah. Torah översätts i princip alltid med lag i våra svenska översättningar. Detta är lite olyckligt då ordet faktiskt har en bredare betydelse än så. Torah betyder undervisning. När vi i psaltarpsalmerna läser om Herrens lag, växer texten ofta om vi ersätter ordet lag med undervisning. Låt oss ta Ps 1 som exempel.

Lycklig den… som har sin lust i Herrens lag (i Herrens undervisning) och läser den dag och natt. Han är som ett träd planterat nära vatten – det bär sin frukt i rättan tid.

Lagen är inte till för att begränsa och skapa blind lydnad. Lagen vill undervisa oss, ge oss kunskap om det rätta, det goda och det som ger liv.

Håll mina bud och stadgar; ty den som gör det skall leva genom dem. Jag är Herren (3 Mos 18:5)
 

I veckan som gått var det ett bud som fastnade hos mig lite extra med sin undervisning:

Du skall inte förbanna en döv och inte lägga något i vägen för en blind så att han faller; du skall frukta din Gud. Jag är Herren (3 Mos 19:14 )

Så självklart och nästan banalt det låter, naturligtvis ska jag inte lägga något i vägen för en blind eller förbanna en döv. Men så kommer tanken...Vilka är de människor som jag irriterar mig på för att de känns blinda och döva. Hur behandlar jag dem? Och plötsligt märker jag att jag inte är så from som jag vill känna mig, att jag har mycket kvar att lära i mötet med dem som ser och hör annorlunda än mig.

Den längsta psalmen i bibeln Ps 119, är en psalm om Guds lag/ undervisning. Läs den gärna och se vad som händer i ditt möte med den och dess syn på vad det är att följa Guds lag (Guds undervisning).

 

Öppna mina ögon, låt mig skåda det underbara i din undervisning (Ps 119:18).

Fortsätt läs mer
1276 Träffar

Mänsklighet

Mänsklighet

I EFS och Salts bibelläsningsplan (som började nu i veckan) startade vi som man så ofta gör med skapelse och syndafall.

Guden som skapar oss till sin avbild möts bara ett kapitel senare av den sida hos oss som inte kan låta frestelsen vara, som inte vill lyssna, som vill veta bäst själv... 

Jag fascineras ibland av hur ofta samtal kring syndafallet hamnar i att Gud känns så småaktig.Vad trodde han egentligen? Varför utsätter han Adam och Eva för ett test som han vet att de kommer misslyckas med? Ormens argumentation ligger helt plötsligt i våra egna munnar, ifrågasättandet av Guds kompetens, hans motiv och hans småaktighet. Istället för att fundera över vad texten vill berätta om det som gått sönder.

 

När jag skulle formulera en reflektionsfråga till texten om syndafallet blev den:

Vad är egentligen synden?
Att de inte lyder Gud? Eller att de vill ha svaren själva istället för att be Gud?
Eller är den kanske att de gömmer sig för Gud, eller att de skyller på varandra ?

En person jag pratade med om detta sa frustrerat: - Är något av det synd egentligen, är det inte bara mänskligt?!

 

Mänskligt har ibland blivit synonymt med att fela. Lite sorgligt är det allt. Att mänskligt inte fick stå för det skapelsegivna, och namnet människa som vi fick innan syndafallet.

Efter syndafallet är människans brottning med att göra Guds vilja ständigt aktuell. Det är knappast så att vi inte förstår Adam och Eva. Tvärtom känner vi alla igen oss. Alla har vi gjort tvärtom, skyllt ifrån oss, känt skammen efteråt, märkt av de dåliga konsekvenserna. Vi har kommit att se vår dragning till frestelser, vår gudsfrånvändhet  och vår egoism som en del av vår mänsklighet. Vår brist som det som gör oss till människor till skillnad från änglar och gudar.

Men det som gör oss till människor är inte vår brist. Det som gör oss till människor är att Gud skapat oss till sin avbild och kallat oss vid namn.

 

Så när jag brottas med synden i mitt liv, mina äpplen, mina motiv, min skam, vill jag inte tänka att det handlar om att bekämpa min mänskliga natur, utan om att hitta tillbaka till det goda Gud alltid sett och ser i mig. Det goda som är jag och som han har skapat.

Fortsätt läs mer
1249 Träffar

Snöflingor och Guds ord

Så har vi trätt in i det nya året! Förhoppningar och kanske en viss oro ryms nog hos de flesta av oss. 

Kanske har vi gett oss själva ett nyårslöfte... Detta året ska vi äta mindre socker, läsa bibeln mer, bli bättre människor. Det är bra med nystarter men vi behöver vara varsamma så att vi inte förförs att tro att vi är kallade att skapa år 2015.

Världen säger det nämligen: att vi skapar våra liv, när vi egentligen behöver öva oss i att låta Livet skapa Oss. 

Jag har ett favoritbibelställe som jag påminns om varje gång det snöar (eller regnar). Här kommer det till er alla som bor där det snöar, eller som bara får regn...

Det är från Jesaja 55:10 och är väl värt att ta med sig in i året med Bibelnsom en påminnelse om vem det är som skapar om vi bara öppnar och tar emot.

 

Liksom regn och snö faller från himlen

och inte vänder tillbaka dit

utan vattnar jorden,

får den att grönska och bära frukt

och ger säd att så och bröd att äta,

Så är det med ordet 

som kommer från min mun:

det vänder inte fruktlöst tillbaka

utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag.

 

Let it snow, let it snow, let it snow...

 

Fortsätt läs mer
1403 Träffar

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se