tom banner

Det hände igen! eller Dags för kalvsläpp!

Det hände igen! Det började på tåget från min mamma i Västerås till ett sammanträde i Stockholm där jag passade på att ta dagens Bibelstund. Jag läser från pärm till pärm på ett år och jag börjar alltid kring nyår. Under året har jag ojämnt tempo vilket innebär att jag under vissa av perioder av året ligger lite "efter" och att jag under andra perioder är mer i fas med hur långt jag borde ha kommit för att hinna igenom hela Bibeln på ett år. Detta gör också att jag känner stor sympati för alla "AUare" jag möter (både på fb och "live") som omvittnar att det är lätt att halka efter i Bibelläsningen visavi den plan man har beslutat sig att följa.

Igår hade jag kommit till GT:s sista bok som är profeten Malakis bok. Den boken brukar alltid ta tag i mig på det ena eller andra sättet och denna gång fastnade jag bl.a. för den starka profetian i Mal 4:2 "Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då skall ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ut ur sitt bås" .

Väl uppe i Stockholm var jag med när sammanträdet för den aktuella ledningsgruppen påbörjades. Samtalet påbörjades med stark och innerlig bön och därefter började vi "spåna" kring vad som vore ett bra, passande och Gud välbehagligt tema för vår kommande konferens. Många tankar kastades fram och tillbaks och plötsligt hör jag hur en broder börjar citera vilken Bibeltext då? Jo, naturligtvis Mal. 4:2! Detta Bibelord blev en av de absoluta nycklarna (åtminstone för mig:) under vår planering och jag kunde inte låta bli att le från öra till öra över att det hade hänt igen- Ännu en gång hade något från min dagliga Bibelläsning visat sig tangera exakt det som låg på Guds hjärta för många fler än mig under den aktuella dagen. Det är t.ex. långt ifrån första gången som jag med häpnad hört någon annan citera just det Bibelord som jag själv läst under dagen. Det har hänt ett antal gånger och jag ser det som en Guds smiley:) En liten vink från ovan som kommer in som en ljuvlig påminnelse om hur viktig, aktuell och i ordets allra bästa bemärkelse "uppdaterande" som den dagliga Bibelläsningen för oss alla är

Kalvsläpp

Bibeltexten från Mal. 4:2 innehåller en ljuvlig bild som vill illustrera glädjen över Guds befrielse: "Då skall ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ut ur sitt bås". När jag till ledningsgruppen omnämnde min häpnad, över att samma Bibelord citerades som jag haft i min dagliga Bibelläsning, så kommenterad flera bröder att de hade varit med på våren under ett "kalvsläpp". Detta fick mig i sin tur att imorse titta på flera Youtube klipp som innehöll just kalvsläpp. Det var då ytterst fascinerande och väldigt kul:) att se hur kalvarna betedde sig när de släpptes ut på de grönskande fälten för första gången. Många kalvar tog först ett par trevande steg men därefter började många av dem springa runt på fältet samtidigt som de gjorde krumbuktartade hopp där de riktigt sprätte med bakbenen- en underbar bild för sann befrielse!

När Malaki profeterar om att detta skall ske med Guds folk så tänker jag på tre uppfyllelser av detta ord.

För det första handlar det om när vi kommer till tro på Jesus som vår Frälsare.

För det andra tänker jag att det handlar om den befriande glädje som den helige Ande vill förmedla till oss varje dag, helt oberoende av våra livs-omständigheter. Tänk t.ex. på att Paulus skriver Filipperbrevet- "Glädjens brev" när han befinner sig under mycket svåra livsomständigheter!

För det tredje går det ju inte att låta bli att se detta som en underbar bild för vår hemkomst till vår Far i himlen. Tänk att vi en dag till slut skall bli kvitt dödlighet, arvssynd, besvikelser, depressioner och allt  annat negativt. Tänk att det stora kalvsläppet till slut skall fullkomnas för alla Jesu vänner och lärjungar. Jag ser framför mig miljoner och åter miljoner som springer ut på Guds gröna ängar. Hänförelsen över att äntligen nå den stora förlossningen blir så överväldigande att många av oss inte kan hålla oss från att göra höga hopp och låta både ben och armar spritta, ännu mer och vildare, än de gör för alla de kalvar som för första gången i sin existens får se himlens sol och de gröna ängarna:-)

 

 

 

Man hittar där man gräver
Månadstema oktober

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se