tom banner

En fascinerande doldis

En fascinerande doldis

När det gäller månadstemat för augusti så fascineras jag av en av Nya Testamentets "doldisar" = Han omnämns inte särskilt mycket jämfört med många som t.ex. Petrus och Paulus. Ändå skriver alla fyra evangelierna om honom och han spelar en avgörande roll i ett kritiskt skede av evangeliernas klimax. Mannen jag tänker på är Josef från Arimatea. Ett lite mer ingående studium hans liv och av hans "punktinsats" för Jesus är faktiskt riktigt uppbyggligt.

För det första hade Josef en strategisk position. Enligt Mark. 15:43 var han "en ansedd rådsherre". För det andra var Josef from. Mark 15:43 fortsätter med att omnämna att han "väntade på Guds rike". Lukas 23:50 kallar honom en "god och rättfärdig man". För det tredje ville han verkligen inte att Jesus skulle dömas överhuvudtaget. Luk 23:51 beskriver att han inte samtyckte till beslutet att döma Jesus till döden. Så långt är allt väl men Joh. 19:38 pekar på att Josef samtidigt var fylld av människofruktan för Johannes skriver att Josef var "lärjunge till Jesus fast i hemlighet av rädsla..".

När jag läser om Josef så tänker jag att hans story passar väl in med den brottning som kristenheten i Sverige står i (jag själv är en del av den brottningen eftersom jag själv är en del av kristenheten i Sverige:-). Många av oss har ganska strategiska positioner på det ena eller andra sättet. Många av oss skulle känna igen oss i att vi vill att Gud skall ha första platsen i våra liv. Många av oss frustreras när vi ser hur t.ex. delar av massmedia gång på gång marginaliserar och ibland t.o.m. förlöjligar kristen tro.

Tyvärr slutar inte likheterna med Josef där. Jag tror nämligen att vi är många som kan känna igen oss i att vi ofta ligger lågt för att vi är rädda för vad andra på t.ex. vår arbetsplats skulle säga om vi anmälde en avvikande åsikt som skulle antyda att vi stod för något som inte var politiskt korrekt.

Evangelierna skildring av Josef från Arimatea tar en dramatisk vändning vid det mest oväntade av alla tillfällen- Vid Jesu död! När Jesus hänger död på korset, övergiven av nästan alla, så stiger Josef in på scenen. Markus berättar i Mark 15:43: "Han tog mod till sig och gick in till Pilatus och bad att få Jesu kropp." Markus skriver att Josef "tog mod till sig" och det behövdes sannerligen i den uppkomna situationen. Pilatus var erkänt hård och situationen var oerhört riskabel. Det var, inte direkt, den minst farliga situationen, att så till den milda grad erkänna att man var associerad med Jesus, att man begärde att få ta med sig hans döda kropp. Den enda förklaringen jag kan finna till Josefs nyfunna mod är att Gud själv gav honom kraft och tro till att göra det han gjorde. Vår Herre har som bekant en suverän förmåga att få oss att sluta backa för att istället börja gå framåt och detta även i de mest omöjliga av situationer!

Johannes beskriver därefter på ett gripande sätt hur två försiktiga "doldisar"- Josef och Nikodemus hjälps åt för att föra Jesus till det som förmodligen var Josefs egen gravplats. "Pilatus tillät det, och Josef gick därför och tog hans kropp. Även Nikodemus kom dit, han som första gången hade kommit till Jesus om natten. Han hade med sig en blandning av myrra och aloe, omkring hundra pund. De tog Jesu kropp och lindade den med linnebindlar tillsammans med de välluktande salvorna, enligt begravningsseden bland judarna. Intill den plats där Jesus hade blivit korsfäst låg en ny trädgård, och i trädgården fanns en ny grav, där ännu ingen hade blivit lagd. I den lade de Jesus, eftersom det var judarnas tillredelsedag och graven låg nära."

Jag tänker att evangeliernas beskrivning av Josef kan få vara till stor uppmuntran till oss alla som brottas med människofruktan. Om Gud kunde ge mod till Josef att börja gå framåt i hans, till synes hopplösa situation, då Jesus faktiskt hade dött- Hur mycket mer borde han inte kunna ge mod till oss som får leva i ljuset av både Jesu försoningsdöd och hans uppståndelse från det döda!

Man kan dessutom knappt föreställa sig vilken enorm glädje det måste ha varit för Josef när han fick reda på att Jesus hade uppstått....ur Josefs egen grav!

Kanske kan även det få transformeras till en uppbyggligt budskap för oss. Många gånger så känner i alla fall jag mig ganska "torftig" inombords. Det känns inte som att jag har mycket att ge till eller för Gud.

Om du också upplever det så ibland, så kan du stanna upp och reflektera över att det enda som Josef hade att erbjuda Jesus var....en grav! Om nu Josefs grav, när den lämnades till Jesus, kunde få bli en livets plats så kan vårt, ofta fattiga inre, på samma sätt få bli en livet plats. Detta är alltid möjligt om vi bara vågar att lämna över oss själva till han som uppstod ur den fascinerande doldisens grav.

 

 

 

 

Inte i en sagovärld – månadstema september
Ibland så undrar man bara

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se