tom banner

Helheten som ger det specifika

Helheten som ger det specifika

Jag kämpar, måste bara få säga det. När jag tittade på halvbibelplanen, innan jag antog utmaningen att läsa den, så insåg jag direkt att denna period hade potential att bli den tuffaste. Under två månader läser vi i halvbibelplanen Jesaja och det är något jag får jobba med. Att varje dag få brottas med profetens texter är något som säkert ger välsignelse i det långa loppet, men som i stunden kan kännas tungt.

Jesaja är en gigant, inte nog med att det är mycket text, det är också mycket bilder, länder, liknelser och språk som vi har svårt att ta till oss då det har gått sina år mellan oss och profeten. En del av profetiorna fullbordas före Jesus, en del rör Jesus och en del vår nutid och framtid. Allt i en blandning som kan kännas ogenomtränglig. Trots försöken att läsa sidolitteratur för förståelse kan ibland just denna förståelse kännas avlägsen.

Å andra sidan har jag samtidigt läst Hebreerbrevet. Kanske det brev i Nya testamentet som tydligast plockar upp teman och idéer från Gamla testamentet. Och ytterligare samtidigt så har jag i helgen genomfört två församlingsbesök, det första i Gävle där jag genomförde en vandring genom Gamla testamentet (hela GT på cirka 5 timmar) (vandragenombibeln.com) och sedan en gudstjänst i Sigtuna där jag gick igenom hela Bibeln på en timme (!). Förberedelserna blandades med läsningen av Jesaja och plötsligt sköljde det över mig. Översikten, helheten, den röda tråden, den stora berättelsen, kalla det var du vill, ger sådan välsignelse. 

Guds handlade genom historien, så klart allra mest i det Jesus gjorde, talar sitt tydliga språk och allt det andra i Bibeln belyser och förstärker. När man i sin kammare kämpar med profetens texter kan jag ändå vila i det stora. Vila i Guds nåd och hans mäktiga handlade I VÅR HISTORIA. 

Jag förstår inte allt och trots att jag jobbar med bibeltexter varje dag så känner jag att det finns delar av Bibeln jag läser som vore det första gången. Jag sitter i min stol och förstår ingenting. Jag brottas med bilder och ord av lidande och krig. Jag inser att det inte blir helt olikt hur det är när jag ser på en nyhetssändning. Jag möter mycket, sådant jag sympatiserar med och sådant jag finner förskräckligt. Mänsklig ondska i övermått och sådant jag helt enkelt inte begriper. Ändå tittar jag ibland och försöker att inte förhärda mig. Jag tror att Gud vill bevara våra hjärtan mjuka och rädda oss från likgiltigheten. 

Så nu tar jag något kapitel till i Jesaja. 

Herre! Tala till mig genom ditt ord.

Jag har svårt att förstå, hjälp min oförståelse.
Jag har svårt att tro, hjälp min otro.
Jag har svårt att se, öppna mina ögon.
Jag har svårt att älska, öppna mitt hjärta.

I allt vill jag förlita mig på dig.
I allt vill jag bli mer lik dig.
I allt vill jag lyssna till din vilja.
I allt vill jag – hjälp min ovilja.

Herre förbarma dig!

/>Olof Brandt

31 dagar kvar...
Vi har en rik far!

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se