tom banner

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra...

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra...

Det här är en gammal bibelkör från min uppväxt som jag ibland kommer på mig själv att gå och nynna på. Jag vill lära dig och undervisa dig. Som lärare funderar jag ofta över den frasen i relation till mina egna elever, vad är det jag vill lära mina elever, och hur ska jag göra det? Vad är god undervisning, vad är sann kunskap?

De Fem Moseböckerna kallas på hebreiska Torah. Torah översätts i princip alltid med lag i våra svenska översättningar. Detta är lite olyckligt då ordet faktiskt har en bredare betydelse än så. Torah betyder undervisning. När vi i psaltarpsalmerna läser om Herrens lag, växer texten ofta om vi ersätter ordet lag med undervisning. Låt oss ta Ps 1 som exempel.

Lycklig den… som har sin lust i Herrens lag (i Herrens undervisning) och läser den dag och natt. Han är som ett träd planterat nära vatten – det bär sin frukt i rättan tid.

Lagen är inte till för att begränsa och skapa blind lydnad. Lagen vill undervisa oss, ge oss kunskap om det rätta, det goda och det som ger liv.

Håll mina bud och stadgar; ty den som gör det skall leva genom dem. Jag är Herren (3 Mos 18:5)
 

I veckan som gått var det ett bud som fastnade hos mig lite extra med sin undervisning:

Du skall inte förbanna en döv och inte lägga något i vägen för en blind så att han faller; du skall frukta din Gud. Jag är Herren (3 Mos 19:14 )

Så självklart och nästan banalt det låter, naturligtvis ska jag inte lägga något i vägen för en blind eller förbanna en döv. Men så kommer tanken...Vilka är de människor som jag irriterar mig på för att de känns blinda och döva. Hur behandlar jag dem? Och plötsligt märker jag att jag inte är så from som jag vill känna mig, att jag har mycket kvar att lära i mötet med dem som ser och hör annorlunda än mig.

Den längsta psalmen i bibeln Ps 119, är en psalm om Guds lag/ undervisning. Läs den gärna och se vad som händer i ditt möte med den och dess syn på vad det är att följa Guds lag (Guds undervisning).

 

Öppna mina ögon, låt mig skåda det underbara i din undervisning (Ps 119:18).

Gud kallar mig att lyssna
Då smälter det frusna

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se