tom banner

Om att "äta sig hungrig" eller "svälta sig mätt"

Om att "äta sig hungrig" eller "svälta sig mätt"

Jesus talar om en illasinnad tjuv i Joh.10:10 "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda." Den värsta tjuven i Bibeln, enligt Jesus, är naturligtvis den onde själv som Jesus kallar för "lögnens fader". I ett Bibliskt perspektiv så råder en här en märklig dubbelhet när det gäller den onde. Å ena sidan så är den onde redan besegrad genom Jesu försoningsdöd och uppståndelse. Å andra sidan så rasar han just nu här på jorden för att "han vet att hans tid är kort" (Upp 12:12).

Om nu den onde bl.a. beskrivs som en tjuv- Vad är det då han vill stjäla? Jag kan tänka mig få saker han är så intresserad av att stjäla som den tid vi ägnar åt Gudstjänsten, Bibeln, bönen och den kristna gemenskapen (Apg. 2:42). Jag märker t.ex. på mig själv att när jag börja ägna mindre tid och uppmärksamhet på Bibelläsningen så infinner sig snabbt en obehaglig mättnadskänsla- Det är som att jag tappar den där riktiga aptiten efter att äta Guds Ord. När den fadda mättnaden infinner sig så blir det lätt så att jag prioriterar allt annat före att läsa Bibeln. I vardagen skjuts då Bibelläsningen lätt bakom allt annat jag skall göra och till sist tänker jag sömnigt att jag kanske borde läsa en vers eller två men när jag är i det tillståndet är det väldigt lätt hänt att kudden och madrassen vinner dragkampen mot allt annat:)

Å andra sidan så är den vår himmelske Herre ytterst intresserad av att allt mer ge oss en hunger efter honom och hans ord! Många, många Bibeltexter talar om hur den helige Ande vill mana fram en allt starkare, glupande hunger efter att "äta" mer och mer av Guds Ord. Ju mer man äter desto hungrigare blir man- och det på ett underbart sätt:) Det finns också många, många Bibeltexter som handlar om vilken VÄLSIGNELSE Bibelordet kan få befrukta oss med om vi bara väljer att ge det ett litet utrymme i vår vardag:) "HERRENS undervisning är fullkomlig, den ger nytt liv åt själen. HERRENS vittnesbörd är sant, det ger vishet åt enkla människor. HERRENS befallningar är rätt, de ger glädje åt hjärtat. HERRENS bud är klart, det ger ljus åt ögonen....(Ps. 19:8ff)

 

Hur kan de gudlösa klara sig så bra?
Att inte trassla in sig i för mycket detaljer

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se