tom banner

Romarbrevet, kaffekön och Malm

Romarbrevet, kaffekön och Malm

Man skulle kunna tro att Utmaningen stannat av helt om man läser bloggen, men vi har inte gett upp. Sommar, sol (nåja lite i alla fall) och konferenser har fått bloggandet att stanna av lite men läsningen går på som tidigare.

Själv så läser jag som bekant halvbibelspåret och är (tillsammans med helbibel) nu förbi evangelierna och Apostlagärningarna. Sedan några dagar är vi inne i Romarbrevet. Idag fick jag sitta och läsa ikapp eftersom rutinerna spruckit i och med semestern. Märkligt att man med mer tid får svårare att göra som ”vanligt”. Insåg dock genast att det var en större utmaning denna gång än tidigare gånger. Breven, och kanske särskilt Romarbrevet, är så mättat att till och med de normala avsnitten i läsplanen känns mastiga. I alla fall om man vill hinna reflektera och bearbeta lite också. En lättnad att gå över till GT och de historiska texter vi där läser just nu, rent läsmässigt i alla fall.

Det är min ständiga bön att ni som är med och läser också känner att vi läser tillsammans, brottas med liknande känslor och misslyckanden och ser glädjeämnen och välsignelser. Jag vet att flera av er inte har möjligheten att mötas i sommar vid konferenser och festivaler, eller ens via Facebook och min bön är att ni ska träffa någon med en pin eller ett armband i kön på ICA. Jag ber att Gud ska uppmuntra er i er strävan närmare honom.

Själv fick jag ett sådant möte häromdagen. I kön när jag väntade på mitt kaffe på köpcentret kom plötsligt en man fram till mig och sa ”Bibeln idag, är det vad jag tror att det är?”. Jag hade min tröja på mig med logotypen stort på ryggen och han visade glatt appen som han läste med. En broder mitt i vardagen, Gud välsigne honom!

Åter till Romarbrevet. ”Mättat” var ordet jag använde, varje mening kan man vända och vrida på. Idag snurrade tankarna kring ordet ”Tro” som är så otroligt viktigt i Romarbrevet. Tänker inte lägga ut texten teologiskt för er. Men jag kan inte låta bli att tänka på ett par rader ur boken ”Kännetecken” av Magnus Malm som jag och min vän Magnus Wingård just nu läser tillsammans i Bibeln idags podcast (Nyfiken? Kolla längst ner i inlägget i så fall). Magnus Malm skriver just om tro i ett kapitel där och jag tänkte jag skulle låta hans ord klinga lite i bloggen när jag funderar vidare på ordet ”tro”:

”Men är inte förutsättningen åtminstone att vi tror? Det beror på vad vi menar med tro. Alltför ofta ser vi det som en kvalitet hos oss själva, en uppumpad muskel, en intensiv känsla, en genomtänkt övertygelse utan några hål … Självförtroende är en dyrbar naturlig gåva, ett hälsotecken. Men det är inte detsamma som tro. Tro är mycket djupare, och måste vara tillräckligt djup för att leva vidare när vi är svaga, när vi är sjuka, när vårt självförtroende är borta, när vår självrespekt är borta.”

Får nog fundera vidare på vad ”tro” egentligen är. Läser helt enkelt vidare och ser om det klarnar med Andens hjälp och Guds nåd.

 

/>Olof Brandt

Ps. Blev du sugen på att lyssna på vårt boksamtal eller andra delar i Bibeln idags podcast så kan du besöka Podcasten på Bibeln idags hemsida. En podcast är helt enkelt en lite informell webbradio som du kan lyssna på när det passar dig.

 

 

Månadstema Augusti!
Månadstema - juli

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se