tom banner

Se vi går upp till Jerusalem

Se vi går upp till Jerusalem

Så var det dags, den viktigaste och häftigaste tiden på kyrkoåret enligt mig. Påskveckan med sin dramaturgi och händelserikedom är en klar favorit av kristna högtider. Dels eftersom den är så viktig, men hela veckans pågående drama fascinerar. Så jag tänkte göra en specialare här i bloggen. Jag ska försöka skriva något varje dag i veckan och kort kommentera påskveckans dag. Det följer inte direkt min läseplan (halvfart) men jag frångår den lite under denna vecka och läser antingen dubbelt eller så får jag läsa ikapp på annandag påsk. 

Måndagen – Fikonträdet och templet

Mark 11:12-19, Matt 21:12-19, Luk 19:45-48

Dagen efter intåget i Jerusalem på åsnan beger sig lärjungarna och Jesus in till stan. De bodde strax utanför i byn Betania, 2-3 km från Jerusalem (beroende på från var du mäter). Man kanske frågar sig varför han bor utanför men svaret är ganska enkelt. Under påskveckan går antalet personer som bor i Jerusalem från cirka 30.000 till närmare 300.000, alltså tio gånger så många. Det troliga är att han därför bor hos sina vänner i Betania under hela påskveckan. Jesus går alltså in med sina lärjungar, via Olivberget till Jerusalem. 

På vägen ser de ett olivträd, kanske är detta en av de vanligaste frågorna som en bibelläsare får. Varför i hela världen förbannar han trädet? Vi vet inte riktigt vad som rörde sig i Jesus, vi kan nog överhuvudtaget inte förstå det. Det är dock tydligt att i den stora berättelsen så förstås och används berättelsen som en profetiskt handling för att hjälpa lärjungarna att förstå, som en del av Jesus pedagogik. Bilden av fikonträdet som inte bär frukt, som en kritik mot ledarskapet, har använts i GT av profeterna och säkert så kopplar lärjungarna Jesus demonstration till just det.

 

De går vidare upp på tempelplatsen och där utspelar sig en av de händelser då Jesus är allt annat än mild eller blid. När vi läser Bibelns skildring av Jesus finns även vreden med, den är inte frånvarande. Jesus får många känslor över det som händer i landet och i Jerusalem, vrede och sorg är några som återges. Helt klart är att templet var centralt och att i Jesus ögon hade det förvandlats till något det inte skulle vara. Templet skulle vara platsen där himmel och jord möttes, men hade förvandlats till ett rövarnäste. Jesus handlande tolkas ofta som profetiskt, som starten på det nya som han kommer med i och med det nya förbundet. Hans handlande under denna dag rör i vilket fall om rejält i Jerusalem och understryker att Jesus har kommit för att göra skillnad. Efter intåget så är stämningen spänd och många undrar hur denne Messias ska göra? Ska han kasta ut romarna, eller vad tänker han?

Olof Brandt 

Ps. Kronologin under påsken är svår att göra exakt eftersom den finns flera möjligheter när vi försöker sammanfoga de fyra evangeliernas skildringar till en enda. Kronologin i dessa inlägg bygger på Anders Sjöbergs bok "I korsets tecken". 

På tempelplatsen
Salomo, Daniels och ditt hjärta!

Relaterade inlägg

Svenska Bibelsällskapet - Box 1235, 751 42 Uppsala - 018 - 18 63 30 - info@bibeln.se